Samet is 22 jaar en heeft onlangs veertig weken stagegelopen bij Ictivity. Na zijn stage is hij gestart als Support Engineer. We gingen met hem in gesprek over zijn ervaringen.
Hoe kwam je erachter dat je graag iets in de IT wilde gaan doen?
Ik heb in mijn studiejaren verschillende opleidingen gedaan in de techniek. Van Bouwkunde, waarbij ik werkte met mijn handen, tot IT en Technologie. Vanuit mijn omgeving werd ik verder aangemoedigd een opleiding in de IT te gaan doen. Ik hoorde positieve verhalen van mijn vrienden die in dezelfde sector werken of een IT-opleiding volgden. Hun verhalen maakte me enthousiast. Zó enthousiast dat ik de opleiding Allround medewerker IT systems & devices bij Yonder Tilburg (voorheen ROC) ben gaan volgen, waarin ik echt kon leren in de praktijk. Dat werkt voor mij wel het beste.
Hoe heb je je stageplaats bij Ictivity gevonden?
Een vriend van mij werkte al bij Ictivity en heeft het erg naar zijn zin. Na een bezoek aan een stagemarkt waar Ictivity ook aanwezig was, heb ik gesolliciteerd en werd ik aangenomen. Superfijn, want veel IT-bedrijven zijn op zoek naar niveau 4 studenten, en ik volg niveau 3. Toch gaf Ictivity mij een kans. Ik ben heel dankbaar in het vertrouwen dat Ictivity me gaf.
Wat heb je geleerd tijdens je stage bij Ictivity?
Je leert natuurlijk inhoudelijk heel veel over IT. Maar ik stond ervan versteld om in de praktijk te ervaren hoeveel impact een niet-werkend systeem heeft voor bepaalde klanten. Je denkt dat wel te weten, maar als je aan deze kant van de IT werkt, krijg je het pas echt in de gaten. Daarnaast ben ik op persoonlijk vlak veel socialer geworden. Ik was eerst best bescheiden en ooit zenuwachtig voor een gesprek, maar je hebt hier zoveel contact met collega’s en klanten dat je leert mensgerichter te werken. Dat waren wel mijn meest leerzame momenten.
Mijn leerproces heb ik echt te danken aan mijn collega’s die voor me klaarstaan. Sommige dingen kon ik al zelfstandig oppakken, zoals een klant helpen bij het inloggen of een wachtwoord veranderen. Maar voor de grotere vraagstukken had ik hulp nodig en dat begrepen mijn collega’s ook. Dan kon ik even een stapje terug doen en meekijken met een collega. Ik ben blij dat ik die ruimte heb gekregen.
Naast het werk bij Managed Services, werkte ik ook aan mijn schoolopdrachten. Eén van mijn opdrachten was het installeren en configureren van het Service Management Systeem TOPdesk, waarvoor ik ook een uitgebreide instructie schreef. Op deze manier leerde ik het systeem goed kennen en kon ik mijn opgedane kennis toepassen in de praktijk.
Wanneer wist je: hier wil ik blijven werken?
In één woord: de sfeer. Er is altijd ruimte voor een praatje of een grap. We kunnen als collega’s goed met elkaar overweg. We zitten hier gezamenlijk in één kantoor, in plaats van in allerlei verschillende hokjes. Dat maakt het toegankelijk om aan een collega iets te vragen over het werk, maar ook over zijn weekend. Wanneer we focus nodig hebben kunnen we ook goed doorwerken en er met z’n allen voor gaan. Daar krijg ik veel energie van: productief bezig zijn. Ik ben altijd zo lekker aan het werk, dat de tijd snel voorbijvliegt.
Wat zijn je ambities voor de toekomst?
Bij Ictivity krijg je de mogelijkheid verschillende certificaten te halen om je verder te ontwikkelen. Ik hoop ook een aantal certificaten te mogen halen, zodat ik mijn werk nog beter kan doen. Hierdoor kan ik ontdekken welke richting ik op wil. Ik ben nog jong, en heb nog tal van mogelijkheden, dus dat heb ik nog niet helemaal voor ogen. Voor nu zou ik wel willen doorontwikkelen naar Support Engineer in de tweede lijn. Dit betekent dat je complexere vragen op kunt pakken. Dat lijkt me echt leuk om te doen.